GEBRUIKERSERVARINGEN
ERVARINGEN MET DE VERTELKETTING
Onderstaande uitspraken zijn gedaan door logopedisten en ambulante begeleiders:
“Kinderen gaan met ondersteuning van de verhaalkralen genuanceerder vertellen. Nu worden ook interne reacties toegevoegd”
“De verhalen van deze jongen worden m.b.v. de ketting korter en krachtiger, terwijl hij anders lang en wijdlopig vertelt”
“De ketting geeft mij veel houvast bij het uitleggen hoe je een verhaal goed kan vertellen en het geeft het kind veel houvast en inzicht tijdens het vertellen: wat wanneer verteld moet worden”
“De oriëntatie van persoon, plaats en tijd is onmiddellijk aanwezig met het hanteren van de verhaalkralen als kinderen die rijgen”
“Ik heb de ketting naast het prentenboek gehouden en steeds de verhaalkralen gekoppeld aan de plotelementen. Ik merkte dat hem de structuur van het verhaal sneller duidelijker werd en hij zo het verhaal makkelijker en gedetailleerder kon navertellen”
ERVARINGEN MET HET HANDBOEK
“Ik ben onder de indruk van de doorwrochtheid van het handboek. Daarin is kennis over de verhaalopbouw verzameld en met elkaar in verband gebracht, waardoor ik als logopedist in het cluster 2 onderwijs meer gefundeerd te werk kan gaan. Voor mij voorziet dit handboek in een behoefte”
“In het Handboek Vertelketting worden suggesties gegeven voor zowel werken in de klas als bij logopedie; de lessen en behandelingen lopen in elkaar over. Vanuit de samenwerking die hiervoor nodig is, wordt de kennis over de taalproblematiek bij TOS binnen het team als geheel vergroot”
ERVARINGEN MET HET PRENTENBOEKJE
“Ik merkte dat het verhaal de kinderen van groep 3/4 (cluster 2) aansprak; er zit een zekere spanning in en er zijn grappige momenten waar de kinderen om moesten lachen”
“Hoewel ik nog sterk in de beginfase van het analyseren verkeer, merk ik nu al wel dat het uitschrijven van de samples me goed inzicht geeft in het niveau van de leerlingen, zowel op micro- als ook op macroniveau”
“Het maken van een sample en het uitwerken met behulp van de werkbladen uit het boek geven veel inzicht. Ik kan met mijn twee leerlingen, waarvoor een analyse is gemaakt, doelgerichter aan het werk met verhaalopbouw m.b.v. de vertelketting!”